Sumatra 2011

Orangutang

Sumatra

Resan till Indonesien och Sumatra var en kort avstickare från en vanlig Thailandsresa till Phuket.

Måndag 28/3 2011 BKK

Vi tog ett flyg från Phuket till Bangkok vid lunchtid. Min flickvän shoppade en massa varor till sin klädaffär. Inget nöje utan någon nytta. På kvällen åkte vi till Bangkoks Chinatown och åt Det var en massa restauranger på gatorna där neonskyltar med kinesiska på, det var ett riktigt Chinatown så som på bio.

Tisdag 29/3 2011 BKK till Medan

Vi startar dagen med att göra lite ärenden i Bangkok då flyget till Indonesien går på kvällen. När vi kommer till flygplatsen fixar vi till ett nytt inresetillstånd på mitt visum så jag kan komma tillbaka till Thailand. Från Bangkok flyger vi söderut och korsar Malackahalvön för att landa i Medan på Sumatras nordkust. Flygplatsen är ganska enkel i medan och vi får gå in i terminalen från flygplanet. Jag får ställa mig i en speciell kö för att få visum till Indonesien, US $25 kostar det men är en enkel procedur. Väskorna står ställda i terminalen och man hämtar sin väska och går och växlar pengar. Sedan var man mångmiljonär fick 7,5 miljoner för mina dollar jag växlat in. På flygplatsen träffar vi på en jobbig och påstridig herre, en lurendrejare. Han följer med till hotellet utan att vi ber om det och vill ha 75 tusen för att ha hjälpt oss till hotellet som låg 4 minuter från flygplatsen. Betalade honom 50 tusen för att bli av med honom, ungefär 50 kronor.

ApaFotografen

Onsdag 30/3 2011 Medan

Den tokige guiden kom till hotellet på morgonen och han hade tagit med sig en chaufför. Efter förhandlingar fick vi ner priset till 500 000 per dag för bil med chaufför, kändes helt ok. Först besökte vi sultanens pallats i Medan och sultanens moské. Efter detta kulturella turistande blev det besök i ett stort nytt modernt varuhus för shopping av provianten för resan. Vi lämnade Medan och åkte mot Bukit Lawang. Vägen var liten men med små hus på varje sida av vägen nästan hela sträckan. Bakom byggnationen utgjordes landskapet av gummiodlingar och framför allt oljepalms odlingar. Regnskogen var borta och först när vi närmade oss Bukit Lawang kunde vi se riktig tropisk skog vi anlände till kvällen.

MakakBokit Lawang

Torsdag 31/3 2011 Bokit Lawang

Det blev en tidig start från hotellet frukost innan soluppgång. Vid soluppgång börjar vi vår vandring in i national parken Gunung Leuser. Stigen vi går på i rengskogen går uppåt bara uppåt men det går bra att gå det är ännu inte så varmt utan svalt och skönt. Vi vandrar några timmar och ser apor av olika slag men inga orangutanger. Terrängen i djungeln förändras vi går nerför en brant slänt korsar en liten bäck och sedan uppåt igen för att på nästa krön börja gå nedför nästa branta sluttning. Hundra meter uppåt, hundra meter neråt och så brant och hal lera och det börjar bli riktigt jobbigt. Ren vår djungel guide går före medan vi tar rast. Rasten blir inte lång Ren kommer strax tillbaka han har hittat en orangutang. Det är en stor hane och senare under vandringen får vi se flera orangutanger. Vid ett tiden på dagen har värmen och fukten kommit och stigen går fortfarande mer upp och ner än framåt. Vi har sett orangutangerna det är dags att gå tillbaka. Vi följer en liten flod med vattenfall tillbaka till hotellet i Bukit Lawang.

OrangutangOrangutang

Fredag 1/4 2011 Bokit Lawang till Berastagi

Vi lämnade Bokit Lawang på förmiddagen och åkte mot Medan. På vägen stannade vi i en stad och åt på KFC, handlade lite och var till ATM maskinen och fick några miljoner extra. När vi kom till Medan svängde vi in mot Sumatras bergiga mitt. Vägen in bland bergen är intressant mycket att se och vi stannar och tittar på flygande hundar som de verkar fånga och äta. Det står lite burar här och där längs vägen med burar fyllda med flygande hundar. Innan vi når Berastagi stannar vi och äter grillad majs längs vägen, riktigt god majs med smör på.

Lördag 2/4 2011 Berastagi

Vi besökte den traditionella byn som Karo stammen hade utanför staden. Flera familjer bodde i samma hus. Sedan var det till fruktmarknaden för shopping. Den vulkaniska jorden var väldigt bördig i området och det odlades mycket frukt men också blomlökar. Det såldes amaryllislökar som låg i drivor i marknaden. Jag fick skriva autograf på marknaden och blev fotograferad, västerlänningar var inte så vanliga. Sedan åkte vi till en utsiktspunkt där man kunde se den närbelägna vulkanen och över odlingslandskapet i dalgången där Berastagi ligger. Sista stoppet innan åter resan till hotellet var, de heta källorna där man kunde bada i det varma illaluktande vattnet. Skulle ju vara nyttigt!

VulkanVattenfall

Söndag 3/4 2011 Berastagi till Lake Toba

På vägen stannar vi vid ett vattenfall som störtar ner för berget, säkert flera hundra meter. I vattenångan blir det regnbågar, riktigt vackert. Blir åter fotomodell och fotograferas tillsammans med några indonesier från Java. Vi åker till färjelägret då vi ska ut till ön mitt i sjön. Hela sjön är ju en gammal supervulkan som hade det största vulkanutbrottet någonsin fast det var 75 000 år sedan, så sov vidare lilla vulkan. Vid en kinarestaurang i hamnen blev det kyckling med sötsur sås, smakade bra men när jag tittade på kycklingen var den inte riktigt stekt. De fick steka på den mer men jag hade ätit redan, vill inte bli sjuk. Färjan till ön såg ut som en gammal landstigningsbåt från 2a världskriget, kanske var en sådan men hur hade de fått den över land från havet? Vi direkt till det dyraste hotellet på ön och fick ett nybyggt rum, de hade också rum i traditionella hus på ben men frun trodde det spökade där så det blev ett nybyggt. Vid stranden till sjön fanns en damm med näckrosor och guldfiskar. Inga vanliga guldfiskar utan stora karpar eller något liknande. De fanns vilt i sjön men de var inte alla guldfärgade utan några var mer gråa.

NäckrosLyxhotelets strand

Måndag 4/4 2011 Lake Toba

På morgonen besökte vi några stenstatyer men kände mig sjuk, hade nog ätit för mycket av den halvråa kycklingen. Hade också haft problem med en öroninfektion hela resan och varit till olika doktorer i Sverige och sedan Thailand som spolat, sugit och petat ut skit ur örat när det blivit stopp, nu blev det dags för en indonesisk läkare. Spolning men lyckades inte helt men kostade bara 300 000, så 30 kr. Efter lite shopping i den gamla staden vid färjelägret blir det vila vid hotellet.

Tisdag 5/4 2011 Lake Toba till BKK via Medan

Det blir en lång resdag med vår chaufför Mr Alamsha eller ”Mr Tut! Tut! Tuuut!” till flygplatsen i Medan för att flyga till BKK.