Lofoten 2019

Lofoten 2018

Fotoresa till Lofoten 2019

Norrut!

Det var sommar och skulle ha tre veckor semester, hade inte planerat någon resa men kände inte för att vara hemma hela tiden. Jag tittade på en Youtube film om någon som tog bilen och åkte iväg på en resa upp till Nordkap, han bäddade i bilen och bara drog iväg norrut.

Varför inte? Det var bara att packa bilen, jag skulle göra en foto/camping tur norrut! Målet var lite osäkert skulle jag åka till Nordkap eller Lofoten? Det verkade finnas mer att fotografera på Lofoten än uppe vid Nordkap. Läste lite och skannade av Youtube filmer och bilder från båda platserna. Det började väga över mot Lofoten.

Packade bilen med tält och utrustning, fällde fram baksätet och provade att bädda med en madrass, lite trångt var det men det fungerade hjälpligt. Startade från Falun tidigt på morgonen och körde E16 till Gävle för att sedan svänga norrut på E4an. Vägen norrut var riktigt bra och städerna dök upp och försvann, Söderhamn, Hudiksvall, Sundsvall, Härnösand, Örnsköldsvik, Umeå. Utanför Umeå blev det dags för en sen lunch på en vägrestaurang, efter maten åkte jag några mil men kände att jag behövde vila så svängde in på parkeringsficka för att vila. Kröp bak i bilen och lade mig på madrassen, somnade snart in till ljudet från en ljudbok och dånet från trafiken som donade förbi.

Vaknade efter någon timme och kände mig utvilad så jag fortsatte resan norrut. Missade lite och körde fel, åkte mot Haparanda i stället för Kiruna som var tänkt. Nja hade ju varit i Haparanda som liten, kan ju vara roligt att se om man känner igen sig. När jag kom dit på kvällen så åkte jag runt lite men jag kände inte igen någonting, inga minnesbilder stämde.

Kokkulaforsen

Fortsatte norrut och passerade polcirkeln stannade vid Kokkulaforsen som är det mest norrut jag varit tidigare. Gick runt och fotograferade i fiskelägret, sist jag var här fiskade man med hov efter sik, men det var ingen som fiskade nu. Åt liten kvällsmat vid ett rastbord innan jag fortsatte norrut längs Tornedalen. Nu skulle jag bara hitta en väg inåt landet så jag på vägen till Kiruna igen. Hittade en mot Över Kalix som jag följde. Hittade en rastplats med utedass vid en liten tjärn så jag parkerade och gjorde mig klar för natten. Kröp bak i bilen och kröp ner i sovsäcken och somnade.

Tornedalen

Äventyret hade börjat!

Från Över Kalix till Lofoten

Vaknade vid fem ungefär, det var kallt och fuktigt, bilrutorna helt igen immade. Fortsatte resan och var snart ute på stora vägen mot Kiruna. Skogen hade ändrat sig, så här lång norrut var inte granarna så stora. Efter någon timme var jag trött igen så åkte av på en skogsväg och parkerade. Somnade och sov några timmar innan jag vaknade utvilad och kund fortsätta äventyret norrut. Innan Kiruna hittade jag en rastplats där jag kunde tvätta och fräscha upp mig. När jag sedan kom fram till Kiruna på förmiddagen tankade jag bilen full, fyllde på med mat på Coop, Norge är ju dyrt. Sedan blev det en tidig lunch på Frasses, men dom hade ju inte saltat pommesen, mysko hamburgare kedja.

Torneträsk

Fortsatte efter stoppet mot Riksgränsen men på vägen var Abisko och Lapporten, ett vackert storslaget landskap. Stannade på en rastplats men direkt när jag klev ut ur bilen blev jag attackerad av en fjällvråk, mysko. Passade på att fotografera den, tyckte inte om att jag var där. Fortsatte sedan in i Norge och försökte leta mig ut mot Lofoten.

Fjällvråk

Många tunnlar och broar, på vägen ut på Lofoten, på norrsidan av lofoten var det mulet och kallt när man kom på södersidan så sken solen och man såg inga moln, mysko.

Lofoten

Åkte och åkte men hittade ingen camping, men någon måste ju finnas. Vid fyra tiden såg jag första campingskylten så jag åkte ner till den, ägaren sa att det var fullt men jag sa att jag bara hade ett litet tält. Då fick jag åka in och titta om jag hittade någon plats. Det fanns en hel del plats där jag fick upp mitt tält så jag återvände till receptionen och bokade fyra nätter. Det här fick bli min bas på Lofoten så kunde jag göra dagsturer och fotografera.

Mot Å

Första dagens fotoutflykt gick västerut så långt man kunde köra målet var samhället Å, långt västerut. Försökte stannade ofta och fotograferade men det var svårt att hitta en ledig parkeringsplats överallt då vägen inte alltid var så bred. Det blev ett längre fotostopp i Hamnøy en underbar litet samhälle i en fjord mellan bergen.

Å

Det fanns många ställningar för att torka fisk men det verkade som säsongen var över för det var mest en massa fiskhuvuden som hängde kvar. Nådde Å på eftermiddagen där jag stannade och promenerade runt någon timme och fotograferade.

Sedan var det dags att sakta åka tillbaka mot campingen och fortsätta fotograferandet. Efter att ha återvänt till campingen och fått i mig lite mat var det dags att hitta en bra plats att fotografera midnattssolen från.

Midnattssol

Åkte till Gimsøy vid någon golfbana där det fanns fin strand mot norr och en parkering, började leta efter en bra förgrund. Hittade något som kunde fungera men klockan var ju inte tolv ännu och den ska nog vara ett då sommartiden flyttar fram tiden en timme så ska man fotografera midnattssolen måste det ju vara midnatt. Det blåste kallt från Norska havet så väntade i bilen tills tiden var inne. Sedan var det lite fotografering innan det var dags att återvända till tältet och sovsäcken.

Henningsvær och Svolvar

Nästa Dag åkte jag till samhället Henningsvær och gick runt i byn som var byggt på några små öar med havet runt om kring. Vackert och gick runt och fotograferade hela förmiddagen. Efter lunch fortsatte jag längs kusten in mot staden Svolvar. Här handlade jag lite först och fyllde på med färskvaror och köpte färska räkor.

Henningsvær

Gick sedan runt i staden och fotograferade, det var flera som annonserade om havsörns safariturer. Kollade vad det kostade och gick för att boka en tur. Det var fullbokat först om två dagar fanns det lediga platser på båten. Jag bokade in mig på en tur.

Stannade på vägen tillbaka mot tältet och gick ner mot en klippa med fin utsikt över havet, vädret hade varit fantastiskt och solen sken, ingen riktig värme så här långt norrut men nära klippan i söderläge var det skönt. Åt de färska räkorna medan jag njöt av utsikten.

Runt Runt Runt

Vaknade tidigt nästa morgon, vädret hade blivit sämre kallt och mulet med låga moln så satt mig i bilen och startade dagens rundtur. Planen var att försöka åka på de vägar jag inte åkt på och se ifall man kom fram till något intressant.

Utanför byn Eggum fanns en ruin efter en tysk radarbunker som byggts för att lokalisera de allierades konvojer till Murmansk. Åkte runt på många små vägar och hittade några intressanta platser att fotografera.

Borga Eggum

När jag kollat på Youtube innan resan hade en fotograf/influenser just haft en resa till Lofoten. De hade fotograferat många av de vanliga ställena man hittade information om men också ett ödehus de hittat. Utifrån videon kunde man räkna ut ungefär var huset fanns så jag började leta och körde en massa men hittade inte det. När jag återvände till campingen fick jag se huset, 500 meter från campingen. Stannade och tog några bilder.

Ödehuset

Örn safari

På morgonen återvände jag till Svolvar och parkerade och gick ner till bryggan där båten skulle gå från. Var ju naturligtvis först som alltid. Vädret var lite bättre än dagen innan men ändå riktigt gråväder. Båten blev full och vi började åka mot fjorden där örnarna fanns. Men vi såg inte någon örn på vägen tid, väl i fjorden började besättningen mata trutarna med sill och då dök det upp örnar. De flög över båten bara någon meter bort. På vägen tillbaka till campingen stoppade jag vid ödehuset igen och försökte ta några bättre bilder.

Trut

Örn

Hemåt

Vaknade tidigt och det var grått och regnigt, det var dags att åka hemåt. Riva tältet och sedan en dusch innan jag checkade ut från campingen. Resan mot Sverige började det var ju samma väg tillbaka men det tog tid. Kom till Riksgränsen på eftermiddagen åkte in på parkeringsplatsen där fjällvråken varit arg på mig, ja han var fortfarande arg på mig men jag tok lite bilder av honom ändå. Nu var de två vråkar, oj där på klippan bredvid vägen så fick jag se varför de var så arga de hade ett bo. Satte mig i bilen och fortsatte mot Abisko och Kiruna. Körde runt lite i Kiruna och tittade på kyrkan och flytten av staden och det nya centrumet som höll på att byggas.

Lapporten

Hade tänkt att fotografera i Muddus nationalpark på vägen tillbaka, kom fram till en parkering vid parken sent på kvällen. Det fanns toalett och fint rastplats en bra plats att sova på så kröp bak i bilen efter att ha ätit kvällsmat och somnade.

Höga kusten bron

Vaknade på morgonen av att det regnade, inga fina bilder i det här vädret så bestämde mig för att åka hemåt. Körde först ut till kusten och provade att äta en hamburgare på Frasses igen, fortfarande inget salt på pommesen. Fortsätte sedan söderut och när jag kom till höga kusten bron så var det dags för middag, beställde en riktig köttbit, riktigt gott. Fortsatte resan och kom hem vid midnatt, en riktigt lång fotoutflykt var över.